شرکت داروسازی ژانوس

افتادگی پلک از عوارض جانبی بالقوه تزریق های سم بوتولینیوم برای خطوط ناخواسته پیشانی است. دلیل این اتفاق این است که سم به طرف ماهیچه بالابرنده پلک بالا حرکت می کند و از 2 هفته بعد تزریق دیده می شود و ممکن است تا چهار هفته طول بکشد.

قطره چشمی آلفا آندروژنیک مانند اکسی متازولین و آپراکلونیدین و بریمونیدین برای درمان افتادگی پلک از طریق اثر بر عضله مولر بسیار پرکاربرد و متداول است و باعث بالابردن قسمت فوقانی پلک به میزان 1-2 میلی متر می شود.

در آوریل 2022 یک گزارش علمی حاکی از این است که  Alotaibi و گروه اش پتوز ناشی از بوتولونیوم را با ژل برومونیدین 0.33% درمان کردند. آنها همچنین اعلام کردند که پتوز چشم راست با اعمال شیار پلکی و فاصله رفلکس حاشیه ای بعد از 4 روز از تزریق سم بوتولونیوم بر روی پیشانی کاهش چشم گیری داشته است.

مقدار بسیار کمی (0.2 میلی گرم) از ژل موضعی بریمونیدین 0.33%  بر روی بخش بالایی پلک قرارداده شد و بعد از یک ساعت ارتفاع پلک 2 میلی متر بیشتر شد و این اتفاق 2 ساعت طول کشید و بیمار هیچ عوارض جانبی منفی را تجربه نکرد. بر خلاف آنچه که در 5.4 % بیماران رخ می دهد مشاهدات معتبر ناچیزی وجود دارد که بتواند کاهش سم بوتولونیوم را در بلفاروپتولیز مدیریت کند.

در حال حاضر یک محلول یک درصد اکسی متازولین چشمی تنها راه حل پزشکی مورد تایید FDA برای این موارد است. همچنین Alotaibi و گروه اش متوجه شدند که مطالعات بیشتر نیازمند توجه به ارزیابی تاثیر و ایمنی استفاده از ژل بریمونیدین است. چرا که برای بیماران آلرژی دار بایستی درمان های دیگر یا قطره های چشمی دیگری را مد نظر قرار داد.

شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان نوید سلامت (ژانوس) تنها تولید کننده ژل موضعی بریمونیدین با نام تجاری ژانوبریم جهت درمان روزاسه در ایران می باشد. این محصول دارای سه سال تاریخ انقضا می باشد. همکاران محترم پزشک می توانند جهت استفاده off label و انجام امور پژوهشی از این ژل بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *